Suomalaisten into ostaa vaatteita hiipunut – Muotiratikka vie suoraan kauppaan

Fashion is my passion!

Mutta ei edelleenkään Suomessa - ainakaan jos katsoo vaatetuksen myyntilukuja. Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoo, että tämän vuoden vaatekaupan myyntiluvuissa ei ole näkyvissä kasvua. Viime vuonna myyntiluvut laskivat neljä prosenttia ja edellisenä vuonna 2,5 prosenttia edellisiin vuosiin verrattuna.

Heikkenevään tulokseen vaikuttaa mm. se, että suomalaiset eivät ole brändien perään vaan tekevät päätöksensä hinnan perusteella.

 – Vaatteet eivät ole niitä asioita, joihin halutaan laittaa rahaa samalla tavalla kuin esimerkiksi asumiseen, Loikkanen sanoo.

Tästä huolimatta Loikkasen mielestä vaatteiden ostamiseen kuuluu nykyään yhä useammin elämyksellisyys. Harva ostaa vaatteita välttämättömään tarpeeseen.

– Jos katsoo vaatekaappiin, niin kyllähän sen sisällöllä moni pärjäisi loppuelämän. Mutta vaatteiden ostamiseen liittyy myös paljon mielihyvää, hän kuvailee.

Muotiratikka tarjoaa bilekyydin lähelle kivijalkakauppoja

#muotiratikka 

Kuva, jonka ⚓Iina-Katariina (@iinakatariina) julkaisi

Muotiin liittyvää elämyksellisyyttä tarjoillaan Helsingissä poikkeuksellisella tavalla. Toista kertaa järjestettävä Muotiratikka 2015 –tapahtuma vie muodin ystävät erikoisvaateliikkeisiin raitiolinjoja pitkin. Ilmaisen ratikan kyydissä pääsee lähelle kivijalkaliikkeitä samalla, kun vaunussa DJ soittaa musiikkia ja juontaja kertoo muotiliikkeistä.

Viimeistä kierrosta viedään!

Posted by Muotiratikka on 3. elokuuta 2015

Tapahtuman organisointivastaava Emmi Malmström kertoo, että kolmipäiväisen tempauksen tarkoituksena on saada isommat massat tutustumaan yksilöllisiin kivijalkakauppoihin.

– Me haluttiin ihmiset tutustumaan näihin liikkeisiin matalalla kynnyksellä. Tänä vuonna mukana on myös taidetta ja ruokaa.

Tapahtuman kantavana tausta-ajatuksena on se, että suomalaiset kuluttajat valitsisivat yhä useammin kotimaisia merkkejä, suunnittelijoiden tuotteita ja kauppoja, selventää Malmström.

– Siinä on myös se aatos, että saadaan työtä näille suunnittelijoilla ja tekijöille, ja että alan työpaikat pysyisivät Suomessa.

Malmströmin mielestä muotia pitäisi tuoda ihmisten pariin esimerkiksi yllättävien flash mob –tempausten ja muotinäytösten avulla, jolloin erikoisliikkeidenkin kynnykset pysyisivät matalina myös kuluttajien kannalta.

Vaikka Muotiratikka kierteleekin vain Helsingissä, Malmströmin mielestä mielenkiintoisia pikkuliikkeitä löytyy monista muistakin kaupungeista ympäri maata.

– Ehkä voisi lähteä festarihengessä bussilla kiertämään maakuntia jossain vaiheessa.