Nettikauppa myi lentolippuja superhalvalla – "virheellinen" hinta ei välttämättä jää lopulliseksi

Kuva: Yle

Muutamalla edullisia lentoja listaavalla nettisivuilla kävi keskiviikkoiltana ja torstaiaamuna kuhina, kun sosiaalisessa mediassa levisi huhu, että lentolippuja sai ostettua verkkokaupasta erittäin halvalla.

Parhaimmillaan meno-paluu –matka Berliiniin maksoi ainoastaan yhden euron, ja Meksikoonkin sai liput vajaalla seitsemällä eurolla.

Esimerkiksi momondo.fi-hintavertailualustan kautta lentolippuja saattoi ostaa pilkkahintaan. Tarkkaa tietoa siitä, miksi lippuja myytiin niin edullisesti, ei toistaiseksi ole. 

Jos kysymyksessä on teknisen vian aiheuttama ongelma tai virhe, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylitarkastajan Satu Toepferin mukaan pitää pohtia sitä, voiko kuluttaja vaatia, että sopimus, siis lippujen ”virheellinen” myyntihinta, lopulta toteutetaan.

– Onko se konteksti ollut sellainen, että kun kuluttaja on varausta tehnyt, hänen olisi pitänyt tajuta, että kysymyksessä on virhe? ylitarkastaja miettii.

Halutessaan lentoyhtiö voi ilmoittaa asiakkaalleen, että liian edulliseen hintaan myytyjen lippujen kauppa ei käytännössä toteudu. Kuitenkaan kuluttajaa ei voi pakottaa maksamaan lennon oikeaa hintaa, Toepfer painottaa. Hän toivookin, että mahdollisiin ongelmatapauksiin löytyisin "asiakasystävällinen ratkaisu".

Se, onko kuluttajalla oikeus vaatia lentoyhtiötä pysymään halvassa hinnassa, tulee arvioitavaksi erhekirjoitusperiaatteen pohjalta. Verkkokaupan asiakas voi halutessaan viedä asian kuluttajariitalautakuntaan hoidettavaksi, ylitarkastaja sanoo.

– Niitä arvioidaan tapauskohtaisesti siellä, Toepfer lisää.

Momondon Suomen edustaja Petteri Jalonen kommentoi asiaa näin sähköpostin välityksellä: 

Koska momondo ei myy lippuja tai hoida matkavarauksia, emme voi kommentoida asiaa. Kuten aina, pidämme nytkin asiakkaan etua tärkeimpänä, joten tietenkin selvitämme asiaa Travellinkin kanssa varmistaaksemme, että asiakkaamme saavat aina parhaan mahdollisen kokemuksen nettisivuillamme. Travellink ei tällä hetkellä näy momondo.fin hakutuloksissa.

Finnairin kanta asiaan on, että vastuu tapahtuneessa on jälleenmyyjällä