Lentoalan asiantuntija uusista säädöksistä: Tuhotekoja vaikea estää, jos tekijä on lentäjä

Viime vuonna 1 kuolenuhreja vaatinut onnettomuus sattui 4 125 000 lentoa kohti. Kuva: Tytus Zmijewski/EPA​​
Viime vuonna 1 kuolenuhreja vaatinut onnettomuus sattui 4 125 000 lentoa kohti. Kuva: Tytus Zmijewski/EPA​​

Yhä useampi lentoyhtiö on muuttanut säännöksiään Germanwingsin lentoturman jälkeen. Uusien ohjeiden mukaan lentokoneohjaamossa pitää olla koko ajan vähintään kaksi henkilöä. Käytännössä tämä tarkoittaa ohjaajien lisäksi lentoemäntiä ja stuertteja.

Suomen lentäjäliiton entinen puheenjohtaja Hannu Korhonen kuitenkin myöntää, että uudet ohjeistukset eivät välttämättä pelasta tuhoteoilta etenkään silloin, kun rikoksen tekijä kuuluu lentohenkilökuntaan. 

– Jos pahantekijä on lentokoneen oman turvajärjestelmän sisäpuolella, niin kyllähän siinä saa tehtyä pahaa jälkeä. Ei auta, vaikka paikalla olisi viisi ohjaajaa, Korhonen sanoo.

Korhonen muistuttaa, että uudet säännökset eivät ole lentäjien vahtimista varten. Ne auttavat sairauskohtauksen tai tajunnanmenetyksen sattuessa, jolloin toinen henkilö voi avata ohjaamon oven ja pyytää nopeasti lisäapua. 

– Matkustamohenkilökunnalla ei ole minkäänlaisia valmiuksia ohjata lentokonetta, Korhonen kertoo.

Korhosen mielestä lentoturvallisuus perustuu vahvasti lentohenkilökunnan väliseen luottamukseen. 

– Nykyinen turvallisuusjärjestelmä on hyvä. Tämä tapaus oli ikävä poikkeus, Korhonen summaa. 

"Mustien laatikoiden ääninauhoja ei pitäisi julkaista kokonaisuudessaan"

Korhonen ei kaipaa lisää ohjaajien toimia tarkkailevia välineitä koneisiin. Hänen mukaansa mustien laatikoiden ääninauhoitteet ja ohjaamon ohjausliikkeiden tallenteet kertovat uskottavasti onnettomuuden syistä. 

Korhosen mielestä äänitallenteiden julkaisemisen suhteen voitaisiin olla nykyistä hienovaraisempia sekä lentäjien ammattikunnan että uhrien omaisten kannalta.

– Ääninauhat pitäisi antaa kokonaisuudessaan onnettomuustutkijoille ja julkaista niistä vain onnettomuuden kannalta merkittävät seikat, Korhonen pohtii. 

Lentohenkilökunta väsyy työtaakan alle

Laajemmassa kuvassa Korhonen näkee ongelmallisena lentohenkilökunnan jaksamisen tilanteessa, jossa lentoliikennettä painaa tuloksellisuus ja raju kilpailu. Hänen mielestään on tärkeää pohtia esimerkiksi lentäjien työmäärää, joka nykyisillä määräyksillä ei välttämättä salli tarpeeksi lepoa. 

– Näköpiirissä on, että ihmiset ovat entistä väsyneempiä, kun heistä otetaan kaikki mahdollinen irti, Korhonen pahoittelee.