15-vuotias kysyi yrittäjyydestä – startup-gurut vastasivat

Nuoret perustavat yrityksiä jo opiskeluaikana! Yrittäjyys on kiinnostava uravaihtoehto! Start-upeissa on kivaa pöhinää! 

Suomen yrittäjien mukaan asenteissa on tapahtunut sukupolvien muutos: entistä useampi nuori haluaa nyt yrittäjäksi.

Saman on huomannut Kioskin TET-harjoittelija Elsa Korpi: mielikuva yrittäjyydestä ja erityisesti startupeista on mediassa mahtava. Silti ajatuksiin hiipii pieni epäilys: Ei kai hienojen lauseiden taakse kätkeydy piilotettu totuus? Voiko yrittäminen olla koko ajan niiiin kivaa? 

Piinasimme Suomen start up-skenen tietäjiä Elsan kysymyksillä.

​

K: Mulla on yrittäjyydestä hieno mielikuva, mut miten se homma oikeasti toimii?

Risto: Simppelisti sanottuna: pitää olla myyntiä enemmän kuin kuluja.

Miki: Mun mielestä yrittäjyydestä puhutaan ihan liikaa. Katastrofaalisin tapa ryhtyä yrittäjäksi on just se, että sä alat yrittäjäksi, koska haluat alkaa yrittäjäksi. Paras tapa ryhtyä yrittäjäksi on tulla hyväksi jossain asiassa. Yritys on hyvä keino tehdä jotain mihin sulla on intohimo, ja tehdä sitä mistä sä tykkäät. Ja sen tekemisen yksi vaihe on se, että sä perustat yrityksen.

Katastrofaalisin tapa ryhtyä yrittäjäksi on just se, että alat yrittäjäksi, koska haluat alkaa yrittäjäksi. Paras tapa ryhtyä yrittäjäksi on tulla hyväksi jossain asiassa.

K: Startupeista on mediassa idealistinen mielikuva, pitääks se paikkaansa?

Sami: Mun mielestä pitää. Siihen yrityskulttuuriin kuuluu idealismi, ihan myös maailman pelastaminen ja kaikki muut arvot kuin pelkkä massi. Se liittyy myös itseäni nuoremman väen ihanan hipahtaviin arvoihin.

Nina: Startupeissa on hienoa myös tietty hierarkian puute. Yrityksissä on yksi, kolme tai viisi perustajaa, ja kaikki tekee vähän kaikkea. Siellä ei hirveesti vedetä kravatteja päälle.

Sami: Uudenlaisessa yrittämisessä on ihanaa se, ettei tarvii esittää aikuista. Kenenkään ei tarvii olla niin kuin faijansa.

K: Tuntuu että yrittäjyydestä puhutaan Suomessa paljon. Onko asiat muuttumassa just nyt?

Risto: Kansainvälisyys on nyt peruslähtökohta joka yrityksessä.

Nina: Mut ei kaikille, onhan meillä vaikka parturi-kampaamoita. 

Risto: Kyllä niitäkin kiinnostaa, että mitkä on trendit maailmalla.

Miki: Tämäkin on musta mindset-kysymys. M Room on mun lempiesimerkki tästä. Se on suomalainen kampaamoketju, joka avasi juuri kampaamon Seattleen. Kampaamolla on toimiva konsepti, ja yritys kasvaa myös kansainvälisesti kovaa vauhtia.

Suomessa on ollut aina harmittavan taka-alalla se, kuinka firma esittää itsensä ja miltä se näyttää. On ajateltu että "no kyllähän ne ostaa meidän kirveitä, jos ne kirveet on hyviä". 

K: Uusia yrittäjiä ja uusia brändejä tulee koko ajan lisää. Miten uusi yritys voi erottua tästä massasta? 

Sami: Olemalla innostunut ja paras. Ja pitämällä ääntä itsestään.

Risto: Täytyy olla hyvä ja kiinnostava. Ei tarvitse tehdä mitään muuta.

Nina: Kyllä brändeilläkin on eroa, ja on väliä sillä että miltä brändi näyttää. Sitä ei saa unohtaa. Suomessa on ollut aina harmittavan taka-alalla se, kuinka firma esittää itsensä ja miltä se näyttää. On ajateltu että "no kyllähän ne ostaa meidän kirveitä, jos ne kirveet on hyviä". 

Miki: Se mitä yritys tekee, luo loppujen lopuksi brändin. Se mitä sä teet, on statement siitä, mihin sä uskot.

Ensimmäinen juttu massasta erottumiseen on se, että sä uskallat tehdä asiat silleen, kuin sä niihin itse uskot. Maailmassa on ihan liikaa ihmisiä ja yrityksiä, jotka tekee asioita niin kuin ne kuuluu tehdä. Ja sit sun pitää olla innostunut siitä mitä sä teet. Me tehdään oman firmamme kanssa jotain mihin me uskotaan ja mistä me ollaan ite fiiliksissä. Jos joku siitä meidän lisäksi tykkää, niin mä uskon että se palaa siihen että me tehtiin se juttu sellaiseksi että muutkin voi olla siitä fiiliksissä.

Kysymykset startup-guruille laati Kioskin TET-harjoittelija Elsa Korpi.