Uudet makutupakat houkuttelevat nuoria polttajiksi

Mentoli- ja kevyttupakat eivät ole tavallisia savukkeita terveellisempiä, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Antero Heloma.
EPA/JAGADEESH NV​
EPA/JAGADEESH NV​

Vuonna 2022 astuu voimaan EU:n uusi tupakkadirektiivi, jolla kielletään mm. vahvojen makuaineiden käyttö tupakkatuotteissa. Näkyvin muutos tulee olemaan vihreiden eli mentolisavukkeiden poistuminen markkinoilta. Suomessa on nyt saatavilla kapselisavukkeita, joissa on mentolin lisäksi vaihtoehtona myös muun muassa mustaherukkamakukapseli.

On nyt keksitty, että tuodaan makutuotteita markkinoille enemmän, kun vielä ehditään.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Päihteet ja riippuvuus -osastolla työskentelevä ylilääkäri Antero Heloma pitää uusia makutuotteita mielenkiintoisena uutuutena.

– On mielenkiintoista, että juuri nyt tulee tällaisia makutupakkoja markkinoille. On luultavasti kyse siitä, että kun kielto tulee muutaman vuoden päästä voimaan, on nyt keksitty, että tuodaan makutuotteita markkinoille enemmän, kun vielä ehditään.

Suomessa mentolin makuiset tupakkatuotteet ovat olleet suositumpia kuin monissa muissa Euroopan maissa. Täällä myytävistä tupakkatuotteista noin neljännes on mentolilla maustettuja. Tupakkateollisuus on kampanjoinut rajoituksia vastaan vetoamalla muun muassa siihen, että kiellon myötä savukeostokset tulevat siirtymään Suomen rajojen ulkopuolelle ja osin pimeään kauppaan.

Heloman mukaan mentolituotteet ja muut makutupakat eivät ole terveellisempinä kuin muut tupakkatuotteet. Sama koskee myös kevyttupakoita ja tuotteita, joiden markkinoidaan sisältävän esimerkiksi vähemmän lisäaineita.

– Makuaineet tupakkatuotteissa ovat lisättyjä keinotekoisia esansseja. Makutupakat eivät ole terveellisempiä kuin tavalliset tupakat. Sama koskee esimerkiksi niin sanottuja kevytsavukkeita, niitä myydään terveellisempinä ja haitattomampina. Nämä väitteet ovat ihan markkinointihöpinää, Heloma sanoo.

Mentolin ja muiden lisättyjen makuaineiden tarkoitus on peittää nikotiinin karvasta makua.

– Näillä houkutellaan tyypillisiä maku- ja kevyttuotteiden käyttäjiä, eli nuoria ja naisia, Heloma sanoo.

Vuoden 2013 tietojen mukaan 17 prosenttia 16–18-vuotiaista käyttää tupakkatuotteita päivittäin. Nuorten tupakointi on kuitenkin jatkuvasti vähentynyt.

Näillä houkutellaan tyypillisiä maku- ja kevyttuotteiden käyttäjiä, eli nuoria ja naisia.

Voimaan tulevan tupakkadirektiivin myötä tupakka-askeihin tulee myös entistä suurempi varoitusteksti. Vuodesta 2022 alkaen varoitustekstin tulee peittää askista 65 prosenttia, kun nyt varoitukset peittävät askista 30-40 prosenttia.

Yle TV2 arkisin 19.30—20.00