Suomalaisen elokuvan maailmanmenestys lepää kauhun kangistamilla harteilla

Nordic Genre Invasion -bileissä Cannesissa vietiin pohjoismaisia elokuvia maailmalle. Kuva: Antti Purhonen​​
Nordic Genre Invasion -bileissä Cannesissa vietiin pohjoismaisia elokuvia maailmalle. Kuva: Antti Purhonen​​

Tänä vuonna Night Vision –festivaalin johtaja Mikko Aromaalla on ollut Cannesin elokuvajuhlilla erityisen mukavaa. Yhä useammat festivaalilla vierailevat elokuva-alan ammattilaiset ovat kiinnostuneita Pohjoismaisesta genre-elokuvasta, eli kauhu-, fantasia- ja scifileffoista

Aromaa uskookin, että juuri genre-elokuvan saralla tullaan näkemään Suomen mittakaavassa suurimmat kansainväliset menestykset. Vaikka ”mielensäpahoittajat ja luokkakokoukset” menestyvätkin suomalaisten keskuudessa, ei Aromaa näe sen tyylisille elokuville menestystä ulkomailla. 

- Genre-elokuva matkustaa ympäri maailmaa helpommin kuin muu pohjoismaalainen leffa, hän kuvailee. 

Elokuvaihmiset valittavat mutta eivät toimi

Aromaata tuskastuttaa se, kuinka Cannesissa ihmiset valittavat vuodesta toiseen elokuva-alan vaikeuksista uusmedian hampaissa, mutta mitään konkreettisia muutoksia ei tapahdu. 

- Elokuvateollisuus on perinteinen ja kankealiikkeinen, hän toteaa.

Kotimainen Iron Sky muutti osaltaan elokuvan tekemistä vankkapohjaisella kansainvälisellä joukkorahoituksellaan. Samanlaisia innovaatioita Aromaa haluaa nähdä erityisesti jakeluketjun loppupäässä. 

- Tärkeimmät rahavirrat tulevat edelleen elokuvateattereista. Mutta mitä sitten sen jälkeen? Aromaa miettii. 

Nordic Genre Invasion -party Cannesissa. Kuva: Antti Purhonen​
Nordic Genre Invasion -party Cannesissa. Kuva: Antti Purhonen​

Kansainvälisen yhteistyön lisääminen on välttämätöntä

Kotimaiset leffat Rare Export ja Iron Sky, norjalainen Dead Snow sekä tanskalainen When Animal Dream ovat suosittuja elokuvia, jotka ovat viitoittaneet pohjoismaisen genre-elokuvan kansainvälistä menestystä. 

Nyt Cannesissa on innostuttu suomalaisista elokuvista kuten kauhutrilleri Bodomista ja 1980-luvun videopeliklassikon It Came from the Desert –filmatisoinnista. Pohjoismaisia leffoja esiteltiin kansainvälisille ostajille myös Nordic Genre Party -bileissä tiistaina Cannesissa. 

Aromaa pitää väistämättömänä sitä, että tulevaisuudessa suomalaisia elokuvia pitää tehdä yhä vahvemmin kansainvälisenä yhteistyönä ja kansainvälisesti rahoitettunakin. Osa elokuvan tuotannosta voidaan hänen mielestään toteuttaa ulkomailla. 

- Silloin tehtäisiin mahdollisesti enemmän elokuvia ja laatukin nousisi, hän arvioi.