Suomalaisen elokuvan maailmanmenestys lepää kauhun kangistamilla harteilla
Tänä vuonna Night Vision –festivaalin johtaja Mikko Aromaalla on ollut Cannesin elokuvajuhlilla erityisen mukavaa. Yhä useammat festivaalilla vierailevat elokuva-alan ammattilaiset ovat kiinnostuneita Pohjoismaisesta genre-elokuvasta, eli kauhu-, fantasia- ja scifileffoista.
Aromaa uskookin, että juuri genre-elokuvan saralla tullaan näkemään Suomen mittakaavassa suurimmat kansainväliset menestykset. Vaikka ”mielensäpahoittajat ja luokkakokoukset” menestyvätkin suomalaisten keskuudessa, ei Aromaa näe sen tyylisille elokuville menestystä ulkomailla.
- Genre-elokuva matkustaa ympäri maailmaa helpommin kuin muu pohjoismaalainen leffa, hän kuvailee.
Elokuvaihmiset valittavat mutta eivät toimi
Aromaata tuskastuttaa se, kuinka Cannesissa ihmiset valittavat vuodesta toiseen elokuva-alan vaikeuksista uusmedian hampaissa, mutta mitään konkreettisia muutoksia ei tapahdu.
- Elokuvateollisuus on perinteinen ja kankealiikkeinen, hän toteaa.
Kotimainen Iron Sky muutti osaltaan elokuvan tekemistä vankkapohjaisella kansainvälisellä joukkorahoituksellaan. Samanlaisia innovaatioita Aromaa haluaa nähdä erityisesti jakeluketjun loppupäässä.
- Tärkeimmät rahavirrat tulevat edelleen elokuvateattereista. Mutta mitä sitten sen jälkeen? Aromaa miettii.
Kansainvälisen yhteistyön lisääminen on välttämätöntä
Kotimaiset leffat Rare Export ja Iron Sky, norjalainen Dead Snow sekä tanskalainen When Animal Dream ovat suosittuja elokuvia, jotka ovat viitoittaneet pohjoismaisen genre-elokuvan kansainvälistä menestystä.
Nyt Cannesissa on innostuttu suomalaisista elokuvista kuten kauhutrilleri Bodomista ja 1980-luvun videopeliklassikon It Came from the Desert –filmatisoinnista. Pohjoismaisia leffoja esiteltiin kansainvälisille ostajille myös Nordic Genre Party -bileissä tiistaina Cannesissa.
Aromaa pitää väistämättömänä sitä, että tulevaisuudessa suomalaisia elokuvia pitää tehdä yhä vahvemmin kansainvälisenä yhteistyönä ja kansainvälisesti rahoitettunakin. Osa elokuvan tuotannosta voidaan hänen mielestään toteuttaa ulkomailla.
- Silloin tehtäisiin mahdollisesti enemmän elokuvia ja laatukin nousisi, hän arvioi.