Somekirppisten seuraava askel? Uusi suomalaissovellus hakee sinun tyylisiäsi vaatteita automaattisesti
Myytävänä Cashmir-neule, vähän käytetty, kuulakärkikynästä pieni mustetahra, hinta 15 E.
Ja sitten av, yv, jono, jono, jono...
Sosiaalisen median alustoilla, kuten Facebookin paikallisryhmissä, käydään kauppaa käytetystä tavarasta. Ja paljon. Turun kauppakorkeakoulun talousmaantieteen professori Heli Marjasen mukaan kuluttajien, siis sinun ja minun, välinen kauppa on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden ajan hurjasti.
Fyysisten kirpputorien rinnalle on ilmestynyt mobiili- ja nettipohjaisia kauppapaikkoja, jotka mahdollistavat laajan ja erikoistuneenkin kaupankäynnin. Marjasen mukaan käytetyn tavaran myynnistä on monelle muodostunut aikaavievä harrastus.
– Tiedän ihmisiä, jotka ovat valmiita käyttämään paljon aikaa kirpputoreilla tavaran myymiseen ja jotka sitten lahjoittavat suuriakin summia hyväntekeväisyyteen. He voisivat myös viedä vaatteensa suoraan hyväntekeväisyystyötä harjoittaville kirpputoreille myytäväksi.
Sitoutuminen tavaraan vähenee
Marjasen mukaan nykypäivän nuoret hamstraavat vähemmän tavaraa kuin vanhemmat sukupolvet. Nuoret hankkiutuvat myös eroon turhasta helposti. Tähän liittyy uudenlainen tapa kuluttaa, professori selventää. Enää ei osteta sillä mielellä, että tavara olisi omassa halussa seuraavat viisikymmentä vuotta, vaan siitä ollaan valmiita luopumaan, kun ei enää pidetä.
– Ihmisten sitoutuminen kaikkeen on vähentynyt, toteaa Marjanen.
Zadaa-sovellus haluaa yhdistää kaikkien vaatekaapit
Vaatteiden kierrätys myymällä ja ostamalla on suosittua mutta välillä hankalaa puuhaa. Mitä jos löytäisitkin vaatekaksosesi helposti yhden älypuhelinsovelluksen avulla? Kolmen suomalaismiehen ideoima Zadaa pyrkii yhdistämään kaikki maailman vaatekaapit.
Idea on simppeli: Kirjautuessasi palveluun ilmoitat profiiliin vaatekokosi ja kuvailet tyyliäsi. Sovellus etsii automaattisesti profiiliisi sopivat ostajat ja myyjät. Sitten napsit kuvia omista vaatteistasi ja hinnoittelet ne, jotka haluat myydä potentiaalisille vaatekaksosillesi.
– Zadaa yhdistää samankokoisia ja samantyylisiä ihmisiä ja luo heidän välille suoran markkinapaikan myydä ja ostaa käytettyjä vaatteita, selventää sovelluksen toimitusjohtaja ja perustaja Iiro Kormi.
Malttamattomimmat joutuvat odottamaan vielä hetken: sovellus lanseerataan varsinaisesti vasta elokuun lopussa ja Android-käyttöjärjestelmälle se ilmestyy vasta myöhemmin.
Ilman välikäsiä suoraan kuluttajalta toiselle
Suomalaiskeksintö on tiettävästi ensimmäinen laatuaan maailmassa, kertoo Zadaan toimitusjohtaja. Hänen mukaansa tämänhetkiset käytettyjen vaatteiden osto- ja myyntipalvelut ovat liian tehottomia. Hänen mielestään vaatteiden ostaminen verkosta on hankalaa mm. siitä syystä, että vaatteiden kuuluu istua hyvin käyttäjänsä päällä. Kormi uskoo, että Zadaa pystyy helpottamaan käytettyjen mutta ostajalleen sopivien vaatteiden löytämistä huomattavasti. Lisäksi valmisvaate löytää tiensä kuluttajalta toiselle ilman välikäsiä, Kormi uskoo.
– Tällä tavalla vaate on halvempi, ekologisempi ja löytää uuden omistajan nopeammin.
Kormi veikkaa, että perinteiset kivijalkakaupat menettävät markkina-asemaansa alalla kuin alalla. Hänen mukaansa se on liian usein tehotonta, kallista ja jäykkää.
– On vain ajan kysymys, kun kaikkea myydään verkossa, Kormi arvioi.
Zadaa-sovelluksen käyttäjillä on lisäksi mahdollisuus osallistua hyvänteväisyyteen. Tavoitteena on nimittäin kerätä 100 000 euroa Pelastakaa lapset ry:n toimintaan, Kormi paljastaa. Mobiilivaatekauppiaat voivat lahjoittaa myymistään vaatteista saadut rahat suoraan järjestölle. Sovelluksen ylläpitäjien osuus myyntihinnasta on kaksikymmentä prosenttia, toimitusjohtaja kertoo.
Käytettyjen vaatteiden myyminen mahdollistaa uuden ostamisen
Professori Heli Marjasen mukaan suosittu kirppisilmiö on kaupan kannalta mielenkiintoinen siksi, että kun kuluttaja onnistuu myymään käytettyä tavaraa pois, avautuu hänelle mahdollisuus ostaa jotain uutta tilalle, Marjanen kuvailee. Toisaalta, ne kuluttujat, joilla ei ole varaa, aikaa tai halua ostaa esim. vaatteita suoraan kaupasta, voivat silti hankkia niitä.
– Heillä, jotka ovat innokkaita ostamaan uusimmat muotivaatteet tai tekniset vempeleet, on mahdollisuus saada ainakin osa rahoistaan pois myymällä tavaroitaan eteenpäin.
Kuluttaja mukaan tuotteiden suunnitteluvaiheeseen
Kaupankäyntiin perehtyneen Marjasen mukaan ihmisten välinen kauppa liittyy isompaan kaupanteon muutokseen, jossa kuluttajasta on tullut paljon aktiivisempi osapuoli. Kuluttajien välinen kauppa mobiliisovelluksissa ja netissä on yksi osa tätä kaupan kehitystä, ja kaiken kaikkiaan sen pelikenttä on muuttunut hyvin erilaiseksi. Kuluttaja kun osaa vaatia ja etsiä haluamiaan tuotteita.
– Tässä aletaan mennä siihen, että ennen kuin tuotetta on alettu edes valmistaa, kysytään kuluttajalta, millaisen hän oikein haluaa. Kuluttajan kanssa pitää olla valmis kommunikoimaan.