Snapchat uudistuu – Discovery tuo uutiset sovellukseen

Varsinkin Yhdysvalloissa suosittu Snapchat tuo entistä enemmän mediasisältöä käyttäjilleen.

Snapchat-sovellus on julkistanut uuden päivityksen. Päivityksen myötä Snapchat uudistuu isolla kädellä: käyttäjäprofiileissa on uusia toimintoja ja mediapalvelu Discovery tuo uutiset käyttäjien saataville natiivisti Snapchatissa.

Snapchat-käyttäjillä on nyt henkilökohtainen tunnistekuva profiilivälilehdellä:

Käyttäjäkohtainen tunnistekuva näyttäää tältä uudessa Snapchat-versiossa.​ Kuvakaappaus.​
Käyttäjäkohtainen tunnistekuva näyttäää tältä uudessa Snapchat-versiossa.​ Kuvakaappaus.​

Tunnistekuvan avulla Snapchat-käyttäjät voivat lisätä toisiaan kontakteikseen entistä helpommin. Kun käyttäjän tunnisteesta ottaa kuvan, käyttäjä lisätään kontaktiksi automaattisesti.

Uuden version myötä Snapchat ei enää näytä ns. parhaita ystäviä. Parhaat ystävät -listauksessa käyttäjät pystyivät näkemään, keiden kanssa muut olivat jakaneet eniten kuvia. Sosiaalisessa mediassa tälle uudistukselle on naurettu siksi, että nyt esimerkiksi seurustelevat käyttäjät voivat lähettää kuvia muille kuin mielitietylleen tämän tietämättä. Aiheesta on noussut pienoinen kohu, josta keskustellaan tunnisteella #snapchatupdate:

Käyttäjätoimintojen lisäksi Snapchat toi päivityksen myötä sovellukseen pitkään odotetun Discoveryn. Discoveryn kautta mediatoimijat voivat jakaa uutissisältöä suoraan Snapchatissa käyttäjille. Discoveryssa ovat mukana CNN, MTV, Cosmopolitan, Daily Mail, Food Network, National Geographic, People, Vice, Yahoo News ja Fusion.

Snapchatin mukaan Discovery eroaa muista yhteisöpalvelujen ja medioiden yhteistyöprojekteista siinä, että Discoveryssa "toimitukset ja artistit päättävät, mikä on merkittävää sisältöä, eivät klikit ja jaot". Discoveryn kautta mediat voivat jakaa tekstiä, kuvia ja videoita. Sisällöt tulevat näkymään Snapchatissa 24 tunnin ajan ja niissä tullaan näkemään myös mainoksia.

Esimerkiksi CNN:n tuorein uutissisältö näyttää tältä:

 

Discoveryn kautta mm. People ja Cosmopolitan jakavat myös viihdeuutisia. Kuvakaappaus.​​​
Discoveryn kautta mm. People ja Cosmopolitan jakavat myös viihdeuutisia. Kuvakaappaus.​​​

 

Discoveryssa ovat mukana mm. Vice ja MTV.​ Kuvakaappaus.​
Discoveryssa ovat mukana mm. Vice ja MTV.​ Kuvakaappaus.​
Discoveryssa voi katsoa medioiden tuottamia videoita ja tekstisisältöä.​ Kuvakaappaus.​
Discoveryssa voi katsoa medioiden tuottamia videoita ja tekstisisältöä.​ Kuvakaappaus.​

Snapchat on varsinkin Yhdysvalloissa ja teini-ikäisten keskuudessa suosittu sovellus. Maailmanlaajuisesti sillä arvioidaan olevan 100 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää. Mediat ovat tähän asti voineet jakaa sisältöä käyttäjille sovelluksen Stories-toiminnon avulla. Discovery on Snapchatin ensimmäinen iso yhteistyöavaus mediatoimijoiden kanssa.

Yle TV2 arkisin 19.30—20.00