Sarjakuvakauppa vaatii 5 euroa pelkästä katselusta Helsingissä – kauppias kuittaa vitsiksi

Sarjakuvakaupan asiakas tyrmistyi, kun luuli joutuvansa maksamaan viisi euroa sisäänpääsymaksua kauppaan. Kauppias Jari Laitinen kertoo somekohun taustalla olleen tarkoitus kiinnittää huomiota asiakkaiden välinpitämättömään käytökseen.
Kuvakaappaus​
Kuvakaappaus​

Helsinkiläinen sarjakuvakauppa Good Fellows joutui tänään Facebookissa ryöpytyksen keskelle, kun kaupassa vieraillut asiakas, Kioskissakin nähty Sami Kuusela, huomasi kaupan ikkunassa erikoisen lapun. Sen mukaan sarjakuvakaupassa asioivat ihmiset joutuvat maksamaan viiden euron pääsymaksun, joka kuitenkin hyvitetään mahdollisten ostosten yhteydessä. Kuusela myös kirjoitti asiasta Suomen Kuvalehden blogissaan.

Läheskään kaikki asiakkaat eivät vaivaudu tervehtimään. He kiertävät kaupassa ja lukitun vitriinin ympäri ja poistuvat mitään sanomatta ulos.  - Kauppias Jari Laitinen

Good Felllows -liikettä kolmenkymmenen vuoden ajan pyörittänyt Jari Laitinen kertoo pahennusta herättäneen pääsymaksun taustalla olevan kuitenkin "vitsi".

Hän haluaa, että ihmiset alkaisivat kiinnittää huomiota käytökseensä asioidessaan erityisesti kivijalkakaupoissa. Hän sanoo, että ei peri viiden euron pääsymaksua keneltäkään, mutta kaikkien asiakkaiden käytöksestä hän ei pidä.

– Läheskään kaikki asiakkaat eivät vaivaudu tervehtimään. He kiertävät kaupassa ja lukitun vitriinin ympäri ja poistuvat mitään sanomatta ulos. Ihan kuin kaupassa ei olisi kukaan töissä, Laitinen harmittelee. 

Toinen asia, johon Laitinen haluaa kiinnittää huomiota, on kivijalkakauppojen tulevaisuus. Jos haluaa ostaa sarjakuvansa, leffansa tai vaatteensa vielä 10 vuoden kuluttua pienyrittäjältä, ei riitä että ostokäyttäytymistään muuttaa vasta myöhemmin.

Jos saan tämän seurauksena lisää asiakkaita, olen siitä kiitollinen. Jos menetän asiakkaitani, olen pahoillani. - Kauppias Jari Laitinen

– Niitä pitää käyttää nyt eikä siinä vaiheessa, kun niitä ollaan sulkemassa kannattamattomina, hän sanoo. 

Kuinka pitkänlinjan sarjakuvakauppias sitten asennoituu sosiaalisessa mediassa mylläävän mielipidemyrskyyn? Laitinen suhtautuu siihen tyyneydellä. Hän uskoo, että kolmen vuosikymmenen aikana saatu vakioasiakaskunta ymmärtää hänen ”vitsinsä”.

– Jos saan tämän seurauksena lisää asiakkaita, olen siitä kiitollinen. Jos menetän asiakkaitani, olen pahoillani. Somen kanssa ei kannata alkaa kilpailla. En kadu kaatuneen maidon takia. 

Yle TV2 arkisin 19.30—20.00