Poliisin Uber-tviitistä ei puhelutulvaa 112:een

Helsingin poliisi pyysi viikonloppuna Twitterissä ilmiantamaan Uber-kuljettajia. "Akuutissa tilanteessa" yhteys hätäkeskukseen, oli ohjeistus. Mistä on kyse?
Kuva: Yle

No siitä, että tviitti lähti niinsanotusti lapasesta. Poliisi korjasi viestiään pari päivää myöhemmin: Tarkoitus oli muistuttaa ihmisiä siitä, että älypuhelinsovelluksen kautta tilattavilla kyydeillä ei ole mitään varsinaista "taksikeskusta", johon voisi olla yhteydessä JOS kyydin aikana sattuu jotakin merkillistä.

Taustalla on kuitenkin se, että niin Suomessa kuin monessa muussakin maassa selvitetään parhaillaan taksikyydinomaisia matkoja tarjoavan Uber-palvelun laillisuutta. Tutkinnanjohtaja Sami Kalliomaa Helsingin poliisista kertoo, että tutkintapyyntöjä Uber-kyydeistä on tullut 5-10 kappaletta huolestuneilta kansalaisilta. Selvittely on kesken.

Kalliomaan mukaan tutkinnan keskiössä on kaksi asiaa. 

  1. Mahdollinen luvaton taksiliikenteen harjoittaminen sekä kuskien että toimintaa harjoittaneen yhtiön osalta.
  2. Se, onko yhtiö täyttänyt lakisääteiset velvoitteensa.

Luvallista, laillista vai laitonta toimintaa?

Uber on Yhdysvalloista peräisin oleva toimintamalli, jossa kuljettajat ja asiakkaat löytävät toisensa mobiilisovelluksen avulla.

Autossa ei ole taksitunnuksia. Sitä ei välttämättä kuljeta taksiautoilija, vaan yksityisautoilija eli tavis vapaa-ajallaan. Ja jos kuljettaja on tavis, asiassa on ongelma: Laki määrää, että Suomessa kaikki säännölliset kuljetukset korvausta vastaan tarvitsevat taksiluvan, eli ammattikuljettajan.

A photo posted by Pink Sugar (@pinksugaratl) on

Miksi poliisi ei itse tilaa Uber-kyytejä edistääkseen tutkintaa? 

Tälle yksinkertaisen toimittajan kysymykselle tutkinnanjohtaja Kalliomaa vastaa yksinkertaisen selvästi: Poliisi ei voi tehdä sellaista, koska "poliisin tiedonhankintakeinot on säädelty tarkasti pakkokeinolaissa". 

Pakkokeinoja poliisi saa käyttää vain, jos esimerkiksi tutkittavana olevan rikoksen törkeys ja rikoksen selvittämisen tärkeys puolustavat asiaa. "Ja pakkokeinoihin liittyvät aina tietynasteiset rikosepäilyt", Kalliomaa toteaa. Normaalissa tutkinnassa poliisi voi tietenkin ottaa yhteyden kehen tahansa, jonka tiedetään olevan nyt vaikkapa Uber-kuski. 

Poliisin tiedonhankintakeinot on säädelty tarkasti pakkokeinolaissa

- tutkinnanjohtaja Sami Kalliomaa, Helsingin Poliisi

Oliko poliisin reipasotteisella tviitillä sitten vaikutusta hätäkeskuksen puheluiden määrään?

"Emme tilastoi yksittäisiä puheluita, joten mitään faktatietoa minulla ei ole esittää tästä. Mutta kun kyselin hätäkeskuspäivystäjiltä, he eivät kertoneet mitään sellaista, että tviitin johdosta olisi tullut lisää puheluita", kertoo hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen. Hänen mukaansa ihmiset ovat nähtävästi osanneet arvioida oikein sen, milloin hätäkeskukseen pitää soittaa. "Akuutissa tilanteessa" oli poliisilta ilmeisen osuva ilmaisu.

Vuoden 2014 tilastojen mukaan hätäkeskuksiin soitettiin päivittäin keskimäärin 7 700 puhelua.

Näin Uber toimii

Mutta takaisin itse asiaan. Uber-kyyti tilataan mobiilisovelluksella. Kyydin saapumista voi seurata reaaliajassa sovelluksen kautta, jonka kautta myös kyydin hinnasta sovitaan. "Näetkö, tuossa se piste kulkee, enää korttelin päässä. Se on ihan kohta täällä!" 

#london #uber

A photo posted by J Miami (@ijmiami) on

Tämä älypuhelinsovellus, Uberin kyytivälitys on luvallista. Edellinen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko linjasi keväällä, ettei Uber ole taksipalvelu, vaan kyytitilausten välittäjä. Tilausvälitys on Suomessa sallittua, mutta kyytien ajaminen ilman taksilupaa ja taksinkuljettajan ammattipätevyyttä on laitonta, Risikko korosti vastauksessaan kansanedustaja Mikko Alatalon kirjalliseen kysymykseen.

Uberin palvelussa raha ei konkreettisesti vaihda omistajaa, vaan maksu hoituu automaattisesti älypuhelinsovelluksesta, kun matka on päättynyt.

Uber Black ja Uber Pop

Uberin aloittaessa uudella paikkakunnalla palvelusta tulee saataville yksi tai kaksi versiota. Helsingissä Uber aloitti kahden palvelun taktiikalla marraskuussa 2014: Black- ja Pop-versioilla.

Kutakuinkin tavallisen taksin hintaisen Black-version kuljettajat ovat Uberin kertoman mukaan ammattikuljettajia. Selvästi taksia halvemman Pop-kyydin kuljettajaksi voi alkaa kuka hyvänsä autonomistaja, jonka Uber hyväksyy kuskin taustat tarkistettuaan.. 

Suomen Yrittäjät tietävät kertoa, että Ranskassa Uberin palvelu julistettiin äskettäin laittomaksi. Uber Pop -palvelu on kielletty täysin Saksassa, Hollannissa, Italiassa ja Espanjassa. Aasiassakin selvitetään yhtiön toimintaa. 

Suomen Taksiliiton mukaan sen valvojat tarkkailevat nyt myös erityisen paljon Uber-kuljettajia. Liitto tiedotti heinäkuussa, että Ruotsissa Uberin palvelun katsotaan olevan taksiliikennettä ja siten luvanvaraista. 

Miljardibisnes

Kohuttu kyytejä välittävä Uber toimii tällä hetkellä noin 60 maassa ja 300 kaupungissa. Yrityksen arvoksi on kerrottu noin 45 miljardia euroa

Kyytiä vailla olevan näkökulmasta Uber tarjoaa varteenotettavan ja myös edullisemman vaihtoehdon perinteisille takseille. Luvanvaraisten toimijoiden näkökulmasta Uber heikentää ansaintamahdollisuuksia. Uber-kuskin koulutus kestää lehtitietojen mukaan kolme varttia. Ammattiautoilijoiden koulutus kestää ainakin 30 kertaa kolme varttia.

Uberin uudenlainen toimintatapa on nostattanut oikeustoimia ja närää eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Ranskassa taksikuskit sytyttivät Uberin kulkuneuvoja tuleen. Ranskan viranomaiset pidättivät yhtiön maajohdon. 

Suomen maajohtoa ja Uberin yhteyshenkilöitä ei kerrota yhtiön nettisivuilla. 

Yle TV2 arkisin 19.30—20.00