Näin syntyy suomalainen hittipeli – tietokirjailija paljastaa menestyksen salat

Suomalaisia hittipelejä. Kuva: Remedy Entertainment / Rovio / Supercell

Suomi on kansainvälisesti poikkeuksellinen hittipelitehdas. Mutta mitkä tekijät löytyvät kaikkien maailmalle ponkaisseiden suomalaisten menestyspelien taustalta ja millaisella reseptillä hitti rakennetaan? Kioskin kysymyksiin vastaa tänään julkistettavan Pelien valtakunta -kirjan kirjoittaja, Tieto-Finlandia-palkittu kirjailija Elina Lappalainen.

1. Pelissä on oltava jotain tuttua

Pelissä on jotain tuttua ja turvallista – mutta se tuntuu silti tuoreelta. Pelaajan täytyy ymmärtää välittömästi miten peliä pelataan. Päätös pelin lataamisesta tehdään sekunneissa esimerkiksi sovelluskaupan esittelykuvan perusteella. Voiko jo yhden kuvan perusteella hahmottaa, millainen peli on kyseessä?

2. Pelin pitää olla hauska

Pelaamisen pitää olla hauskaa, viihdyttävää, mutta juuri sopivasti haastavaa. Lopulta kaikki on kiinni siitä. Pelit eivät ole vain optimoituja pelimekanismeja ja laskelmoituja ansaintamalleja. Pelien tekeminen vaatii luovuutta.

3. Pelaajaa pitää palkita

Pelaajaa motivoivat onnistumisen tunne ja edistyminen, joten pelaajalle täytyy syntyä koukuttava tunne kehittymisestä. Pelin on auettava kuin sipulinkuori: edessä on aina oltava uusia, pieniä ja tavoittelemisen arvoisia maaleja, jotka tarjoavat puuhaa pitkin päivää ja saavat palaamaan pelin pariin. Vaikeustason pitää kasvaa sopivasti, koska liian helppo peli ei palkitse.

4. Pelaajaa on kohdeltava reilusti

Pelaajaa ei saa ärsyttää, ja sääntöjen pitää olla selkeät ja reilut. Peli ei saa tuntua ahneelta, eikä pelaajaa saa koko ajan törmäyttää maksumuuriin. Ansaintamekanismien täytyy olla hyvin tasapainotettuja.

5. Pelistä on tehtävä palvelu ja yhteisö

Pelin on oltava jatkuvasti päivittyvä palvelu ja syvenevä kokemus, jonka parissa pelaaja viihtyy jopa vuosia. Esimerkiksi Clash of Clansissa on noin 25 päivitystä ja Hay Dayssa 30. Yhteisöllisyys ja fanikunnan rakentuminen auttavat tässä.

Palkittu kirjailija Elina Lappalainen teki kirjan suomalaisesta peliteollisuudesta.

Pelimarkkinoilla "voittaja vie kaiken"

Elina Lappalainen muistuttaa, että vaikka toteuttaisi kaikki viisi kohtaa ja peli olisi kuinka loistava, menestys ei ole taattu.
– Pelialalla kansainvälinen kilpailu on superkovaa, ja uusia sovelluksia tulee kuluttajien saataville satojatuhansia kuukaudessa, Lappalainen sanoo.
Pelaajat on siis saatava ensin huomaamaan ja kiinnostumaan pelistä, mutta lopulta tärkeintä on, haluavatko pelaajat maksaa.
– Vaikka peli saisi miljoona latausta, se ei riitä, jos pelaajat eivät käytä rahaa pelin sisällä. Suurin osa pelaajista pelaa ilmaiseksi, mutta vähintään 5 prosenttia pelaajista pitää saada kuluttamaan rahaa. Menestys vaatii valtavan pelaajavolyymin.
Tuotot jakautuvat niin rajusti, että vain pääsemällä maailman sadan tuottavimman mobiilipelin listalle peli voi tehdä oikeasti paljon rahaa, Lappalainen sanoo. Lisäksi aloittelevalla pelistudiolla on vastassaan pitkään hittejä tehtailleen pelifirmat.

Suomen pelimenestyksen tekijät selvillä

Lappalainen on kirjassaan selvittänyt syitä sille, miksi niin monet suomalaiset pelit ovat nousseet kansainvälisiksi hiteiksi. Tekijöitä suomalaismenestyksen taustalla on useita, ja niistä tärkeimmiksi Lappalainen nostaa kolme tekijää: jo 1980-luvulle juontavan suomalaisten peliharrastuneisuuden ja -yhteisöllisyyden, Nokian kasvun ja julkisen tuen pelialalle.
– Suomalaista menestystä on rakennetty jo pitkään, ja ensimmäiset hittipelit syntyivät jo 15 vuotta sitten peliharrastajien ja kaveripiirien keskuudessa. Nokia taas tasoitti tietä suomalaisfirmoille tilaamalla niiltä pelejä puhelimiinsa. Lisäksi monet firmat ovat rakentaneet pelimoottoreitaan julkisella teknologiatuella.
Elina Lappalaisen kirja Pelien valtakunta on tarinallinen kirja suomalaisten peliyhtiöiden synnystä, hittipelien rakentamisesta ja peliyhtiöiden johtamisesta. Kirja sisältää paitsi menestystarinoita, myös kertomuksia pelifirmojen vaikeista hetkistä. Kirjaa varten Lappalainen on haastatellut lukuisia Suomen peliteollisuuden kärkinimiä ja yritysjohtajia.