Miehen nänni saa näkyä somessa, mutta naisen ei — miksi ihmeessä?
Tissejä, peppuvakoja, vatsalihaksia ja duckfaceja! Bikineitä, tiukkoja urheiluvaatteita ja uimahousuja!
Sosiaalisen median alustoista on tullut kehonesittelyalttareita. Aivan kaikkea ei kuitenkaan joka paikassa sovi näyttää, sillä esimerkiksi Facebookissa, Snapchatissa ja Instagramissa ei naisen nännit sovi vilkkua. Miehille rajoituksia ei ole vastaavalla tavalla asetettu.
Sekä Facebook että sen omistama Instagram selittävät sääntöjään omissa käyttöehdoissaan, mutta sosiaalista mediaa laajempikin "nännipelko" on herättänyt laajaa vastustusta. Yhdysvalloissa asian ympärille on syntynyt oma naisvoittoinen vapautusliike, Free the nipple.
Amerikkalaistaiteilija Jason Greenen sukupuolia hämmentävä Facebook-julkaisu paljasti nänni-keskustelun kummallisuuden. Mtv kertoi aikaisemmin siitä, kuinka historian eri vaiheissa nänneihin on oikein suhtauduttu.
Vaikka Suomessa suhtaudutaankin alastomuuteen vapaammin kuin Amerikassa, emme kuitenkaan voi olla noudattamatta amerikkalaisyritysten sääntöjä.
Mutta miksi naisten nänneistä on tullut meille niin herkkä asia?
1. Alastomuuden pelko ja seksuaalinen jännite
Kysytään asiaa ensiksi kulttuuriantropologi Taina Kinnuselta Itä-Suomen yliopistosta. Hänen mukaansa nännikiellossa näkyy ennen kaikkea amerikkalainen suhtautuminen naisen vartaloon.
– Se alastomuuden pelko on jopa liikuttavaa.
Naisen rinnat kuitenkin kuuluvat olla esillä nykyään. Naiseuteen liittyykin hänen mukaansa vahva kaksoismerkitys: samanaikaisesti nainen on seksuaalinen objekti mutta myös myyttinen neitsyt Madonna –hahmo.
– Naisten rintoihin liittyy yhtä aikaa odotus rivoudesta ja samanaikaisesti äityiden ylevöittämistä.
Kinnunen sanoo, että nänni on suora viittaus seksuaalisuuteen. Ja jos nänni näkyisi, katoaisi kuvasta myös seksuaalinen jännite.
2. Kulutuskulttuurin rajat
Kinnusen mukaan se, mikä on kiellettyä usein määritellä mielivaltaisella ja jopa kummallisella tavalla. Hänen mukaansa kysymys on myös eräänlaisista trendeistä. Kulutuskulttuurissa siirrellään rajoja milloin mihinkin suuntaan.
– Samalla kun paljastetaan niin samalla myös peitetään.
Mutta entäs sitten miehet nännit? Ne eivät tunnu hetkauttavan juuri ketään.
– Onko miehet jo esineellistetty? Kinnunen pohtii.
3. Nännien biologinen tarkoitus
Gynekologi ja pari- ja seksuaaliterapeutti Pirkko Brusila selittää nännin ainutlaatuisesta tehtävästä elämän jatkuvuuden kannalta. Kun äiti ottaa lapsen syliinsä ja lapsen suu hakeutuu nännille, tapahtuu tärkeä reaktioketju.
– Nännin kosketus laukaisee keskiaivoissa reaktion, jonka seurauksena maitoa alkaa erittyä, hän kertoo.
Sen lisäksi naisen rinnat ja nännit ovat yksilöllisesti erogeeninen alue. Osa naisista voi saada orgasmin nännejä stimuloimalla ja joskus jopa imetyksen aikana.
– Oksitosiinihormoni, jota kutsutaan myös rakkaushormoniksi, alkaa erittyä, kun nänneihin koskee, Brusila kertoo.
Lääkäri on huolissaan nykyisestä tarpeesta olla tietyn ihanteen mukainen. Brusilan mielestä valloillaan on "hömppäkulttuuri", jossa erityisesti rintojen pitää olla suuret ja näyttävästi esillä.
– Pitää olla millä mällätä. Ja se on mennyt ihan överiksi, hän toteaa.
4. Somessa yhdistyvät eri kulttuurit ja uskonnot
Tampereen yliopiston yliopistotutkija Tere Vadén kertoo, että sopimattoman kuvan julkaiseminen esimerkiksi Facebookissa johtaa todennäköisesti siihen, että kuvan julkaisijaa kehotetaan poistamaan kuva, se poistetaan Facebookin toimesta tai käyttäjätili jäädytetään kokonaan.
– Jos Facebook on sitä mieltä, että sun käyttäjätili suljetaan, niin sitten se suljetaan.
Vadén muistuttaa, että sosiaalisen median alustat toimivat kansainvälisesti laajalla alueella, joilla on voimassa erilaisia kulttuurisia ja uskonnollisia käsityksiä.
– Johonkin se raja on vedettävä ja aina jonkun näkökannalta se on hassu tai kieroutunut.
Tutkijan mielestä sosiaalisen median alustat ovat yhä tärkeämpiä kaikelle sosiaaliselle toiminnalla, mutta ongelmana on se, että niillä ei ole mitään demokraattista tai muutakaan kontrollia. Käytännössä Facebook, Instagram ja Google voivat tehdä mitä huvittaa.
– Ei ole mitään systemaattista väylää valittaa niiden päätöksistä, hän toteaa.
5. Mainostajien reaktiot voivat aiheuttaa muutoksen
Vadénin mielestä on olemassa oikeastaan vain kaksi tapaa pyrkiä vaikuttamaan suuriin toimijoihin, kuten Googleen ja Facebookiin. Yksi mahdollinen, mutta hidas keino on muuttaa lainsäädäntöä.
– EU:han on pakottanut Googlen poistamaan hakutuloksista joitain asioita. Se olisi aika massiivinen projekti jos nännikuville pitäisi hakea julkaisuoikeutta EU:n kautta, hän hymähtää.
Tutkijan mielestä paras keino olisikin luottaa kuluttajapainostukseen. Suurin osa sosiaalisesta mediasta on mainosrahoitteista. Jos iso joukko some-käyttäjiä osoittaa haluavansa muutosta niin, että mainostajatkin sen huomaavat, muutoksia voi olla luvassa.
– Jos mainostajat säikähtävät, niin silloin asiatkin liikahtavat. Näiden some-palveluiden on pakko muuttaa toimintaansa.
Twitter on villi temmellyskenttä
- Twitterin käyttöehdot eivät kiellä alastomuutta millään tavalla.
- Se lieneekin yksi syy miksi Twitteristä on muodostunut tärkeä alusta aikuisviihdetähdille.
- Kuvamateriaali Twitterissä voi olla ihan sieltä härskeimmästä päästä.
- Kannattaa tosin muistaa, että koko maailma näkee tviittisi, jos et lähetä sitä vain yksityisviestinä Twitter-seuraajallesi.