Kasper Strömman: "Facebookin olematon logomuutos on anti-suunnittelua"

Ylempana uusittu fontti, alempana vanha.​
Ylempana uusittu fontti, alempana vanha.​

Facebook on uusinut nimessään käytettävää kirjasintyyppiä. Sosiaalisen median jätti muutti nimensä fonttia viimeksi vuonna 2005. Muutos uuden ja vanhan kirjasintyypin välillä on hädin tuskin huomattava. Uuden kirjasintyypin kerrotaan tavoittelevan ystävällisempää ja helpommin lähestyttävää vaikutelmaa.

Kysyimme graafikko, kuvittaja Kasper Strömmanilta, miten hän kokee muutoksen. Strömman kertoo, että ei edes ollut huomannut muutosta.

– Toisaalta en kutsuisi edes sitä varsinaiseksi logoksi, sehän on vain nimi kirjoitettu jollain fontilla. En aio murehtia ja nukun todennäköisesti seuraavan yön hyvin.

Strömmanin mukaan Facebookin kirjoitusasun olematon muutos on tyypillistä nykypäivän suunnittelua.
En aio murehtia ja nukun todennäköisesti seuraavan yön hyvin, Kasper Strömman.
– Tämä on aika tyypillinen nykyfirman logo: niin huomaamaton kuin mahdollista ettei kukaan vaan LOUKKAANNU. Se on oikeastaan anti-suunnittelua.
Strömmanin mukaan varovaisuus "köyhdyttää suunnittelua".
– Mutta tämä on kansainvälinen trendi. Kai sen on pakko jossain vaiheessa taas kääntyä.
Strömman löytää vastaavia esimerkkejä kotimaastakin.
– Uudehko DNA:n logo on toinen hyvä esimerkki missä ei ole MITÄÄN. Se tulee tosin varmastikin voittamaan jonkun suunnittelupalkinnon, sanoo Strömman.