Kahvilatyöntekijöiden uusi työvaate ihmetyttää – "asiakkaiden mielestä paidat päällä näytämme naisilta"

Helsinkiläiskahvilan työntekijät ovat ihmeissään uusista työvaatteistaan. Viime viikosta alkaen käyttöön on tarjottu vaaleanpunaista t-paitaa, jossa on rintojen kohdalla tummanpunaiset, etäisesti sokeroituja kierrepullia muistuttavat ympyrät.

Rintojen kohdalle osuvien "pullien" välissä lukee "KANELIPULLA TEKEE HYVÄÄ". Kyseessä on leipomoyhtiö Vaasanin rintasyöpäkampanjan mainospaita.

Kuvia paidasta löytyy Instagramista hashtagilla #roosapulla.

Eräs Helsingissä sijaitsevan Robert's Coffeen naispuolinen työntekijä kertoo, että työntekijöiden ensimmäinen reaktio paitaan oli "ei pistetä päälle". Kahvilassa työntekijät joutuvat tavallisissakin työvaatteissa häirinnän kohteeksi.

– Ulkonäköämme arvostellaan, peppua katsellaan ja pyydetään ulos. Olen sen takia vähentänyt meikin käyttöäkin. Arvelen, että nämä seksistiset paidat lisäävät häirintää, Kioskin haastattelema kahvilatyöntekijä sanoo.

Paidat päällä näytämme naisilta. – Työntekijä

Toistaiseksi paidoista ei hänen mukaansa ole tullut "todella härskejä" kommenttejä.

– Asiakkaat ovat naureskelleet ja sanoneet, että paidat päällä näytämme naisilta, työntekijä kertoo.

Tiskin takana paidassa työskenteli ja asiakkaita palveli myös alaikäinen harjoittelija.

– Mietimme, pitäisikö laittaa paidat väärinpäin, niin että pullat olisivat paidan selkäpuolella. Pojat nauravat näille, heidän mielestään tämä on hyvä vitsi.

Paidan käyttö on ollut työntekijöille vapaaehtoista. Kioskin haastattelema työntekijä piti paitaa kampanjan tueksi, koska hänen isoäidillään on ollut rintasyöpä.

Haastateltava ei halunnut nimeään julki, koska ei ollut varma, pitäisikö pomo hänen mielipiteistään.

"Pilke silmäkulmassa mukana syöpäkampanjassa"

Vaasan Oy:n Food Servicen markkinointipäällikkö Kaisa Kivistö pitää todella harmillisena sitä, että paidan takia on tullut pahaa mieltä. Hänen mukaansa tarkoitus ei ole ollut aiheuttaa asiakaskunnassa ikäviä reaktioita.

– Pahoittelemme, jos jollekin on tullut paidasta mielipahaa, Kivistö sanoo.

Hänen mukaansa Vaasanille ei ole tullut huonoa palautetta, vaan paidat ovat olleet "tosi kysyttyä tavaraa". Paitoja on käytössä noin neljä tuhatta kahviloiden lisäksi muun muassa huoltamoissa ja henkilöstöravintoloissa.

– Paidat ovat herättäneet keskustelua ja ihmiset ovat olleet niistä kiinnostuneita. Olemme pilke silmäkulmassa ja hyvällä hengellä mukana syöpäkampanjassa.

Kivistö muistuttaa, että ketään ei pakoteta laittamaan paitaa päälle, eikä se kuulu pakollisena kampanjaan. 

– Tämä on ollut arvostettu bonuslahja kampanjassa. Jos on tällaisia tunteita, kenenkään ei tarvitse paitaa käyttää.