Facebookin sopimusehdot ovat ristiriidassa Suomen lain kanssa

Suomalaiset lukevat Facebookin käyttöehtoja from Yle Kioski on Vimeo.

Sovellusmarkkinat ovat tehneet ainakin osan meistä ”I agree”-boksin lakonisia klikkailijoita. Harva tulee lukeneeksi, mitä sopimusehdoissa todella sanotaan. Karvat voisivat nousta monella pystyyn, jos esimerkiksi Facebookin sopimuksen lukisi ja ymmärtäisi. Sopimuksessa sanotaan selvästi, että FB voi myydä kuvasi eteenpäin kenelle tahansa. Myös tietoa kaikesta mitä teet, välitetään mainostajille.

Nykyisten sopimusehtojen ongelma on, että ne ovat kirjoitettu Yhdysvaltojen markkinoiden ja lainsäädännön lähtökohdista.

No, mitä sopimuksessa sanotaan?

Kuusisivuisessa sopimuksessa kerrotaan, mitä oikeuksia FB:llä on sisältöösi (kaikki), mitä velvollisuuksia heillä on sinua kohtaan (käytännössä ei mitään) ja mitkä säännöt pätevät palvelua käytettäessä.

Entä pätevätkö sopimusehdot Suomessa?

Ongelma on, että sopimusehdot on kirjoitettu jenkkimarkkinoita ajatellen. Jenkeissä ajatus on, että ihmistä suojellaan lailla ainoastaan valtiolta.

– Jenkeissä sopimuksen hyväksymisellä voi luovuttaa tietonsa ja oikeutensa, Euroopassa ja Suomessa  yksityisyyden ja henkilötietojen suoja taas velvoittaa valtiota toimimaan myös yksityisten välisissä suhteissa, sanoo oikeustieteen tohtori Riku Neuvonen.

Voiko Facebook myydä julkiseksi asettamani kuvani mainoskampanjaan?

Sopimusehtojen mukaan kyllä.

Tekijänoikeuden professori Taina Pihlajarinteen mukaan sopimus antaa periaatteessa FB:lle mahdollisuuden kuvan käyttöoikeuksien luovuttamiseen eteenpäin ja alisensointiin. Tosin mahdollisessa oikeudenkäynnissä voitaisiin punnita sitä, mihin käyttäjä voi sopimuksen perusteella katsoa kohtuudella sitoutuneen.

Minusta sopimus ei ole yhteensopiva eurooppalaisen yksityisyyden suojan kanssa ja näin ollen nuo ehdot eivät sido suomalaisia.

– Mutta myös julkisten kuvien käyttöä tällaisella tavalla rajoittaa hyvin tehokkaasti ehto, jonka mukaan käyttöoikeus lakkaa heti, kun käyttäjä poistaa kuvan Facebookista tai sulkee tilinsä. Mainoskampanjoita ei voida rakentaa sellaisen aineiston varaan, jonka käyttöoikeus voi lakata yhtäkkiä.

Lisäksi oikeuskäytännön mukaan mikäli valokuvassa on henkilö, ei kuvaa saa käyttää markkinoinnissa ilman kuvatun suostumusta.

Voiko Facebook myydä tietoja yksityisviesteistäni esimerkiksi vakuutusyhtiölle, joissa kerron kaverilleni sairauksistani?

Oikeustieteen dosentin Riku Neuvosen mukaan Suomen laki suojaa tältä.

– Kyllä sopimuksen mukaan. Ei, jos sopimus ei ole pätevä. Minusta sopimus ei ole yhteensopiva eurooppalaisen yksityisyyden suojan kanssa ja näin ollen nuo ehdot eivät sido suomalaisia, Riku Neuvonen arvioi.

Neuvonen korostaa, että kun puhutaan erityisesti terveystiedoista, jotka ovat arkaluonteisia tietoja, niin silloin yksityisyyden ja henkilötietojen suoja on erityisen vahva.

– Tällöin suostumuksen pitäisi koskea suoraan niitä tietoja, joista on kulloinkin kyse.

Eikö sopimusehtoja sitten tarvitse lukea?

No todellakin kannattaa. Ehdoissa kerrotaan muun muassa miten tietojasi käytetään ja että uusimpien ehtojen mukaan FB voi kerätä ja käyttää tietoja omistamiltaan yhtiöiltä, esimerkiksi Instagramista ja WhatsAppista.

Mikä ratkaisuksi?

Professori Taina Pihlajarinteen mukaan ristiriitaiset tilanteet voisi ratkaista sillä, että FB tekisi Euroopan markkinoille erikseen omat vakisopimukset.

– Nykyisten sopimusehtojen ongelma kun on, että ne ovat kirjoitettu Yhdysvaltojen markkinoiden ja lainsäädännön lähtökohdista, professori Taina Pihlajarinne sanoo.

Juttua varten on haastateltu Helsingin yliopiston tekijänoikeuden asiantuntijaa, oikeustieteen tohtoria Taina Pihlajarinnettä sekä Helsingin yliopiston viestintäoikeuden asiantuntijaa, oikeustieteen tohtoria, Riku Neuvosta.