Digimusan myynti ohitti cd-levyt – suomalaiset suosivat silti verkossa ilmaispalveluja

Suomalainen suosii suomalaista, ainakin musiikkikaupoilla.

Suomalaisilla musiikkimarkkinoilla tapahtui viime vuonna historiallinen käänne.

Musiikkia myytiin viime vuonna ensimmäistä kertaa enemmän digimuodossa kuin fyysisinä äänitteinä. Ero kahden muodon välillä oli tosin hiuksenhieno: digimyynnin osuus oli 51 prosenttia kokonaismarkkinoista.

Vaikka netin osuus musiikkimyynnistä kasvaa, kuluttavat suomalaiset silti erityisesti ilmaispalveluita. Tekijänoikeusjärjestö Teoston tutkimuksessa vain joka kahdeksas kertoi maksaneensa digimusiikista viimeisen vuoden aikana. Vastaavasti huippumaa Norjassa kolmannes vastaajista kertoi maksaneensa internetissä musiikista. 

Suomea luonnehditaan nettikulutuksessa jopa musiikinkulutuksen takapajulaksi.

Miksi suomalainen ei ole valmis käyttämään rahaa netin musiikkipalveluihin, musiikkituottajat ry:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen?

- Me olemme perinteisesti tulleet aikoinaan myös cd-soittimien osalta Ruotsia jäljessä, mutta mistä se johtuu, sitä on paljon vaikeampi sanoa. Me olemme ehkä hitaampia omaksumaan uutta.

Me olemme ehkä hitaampia omaksumaan uutta. 

- Euroopassa on tällä hetkellä kuluttajalle aikalailla sama tarjonta, on latauskaupat, striimauspalvelut ja fyysinen levykauppa. Silti maiden välillä on selkeitä eroja äänitteiden myynnissä. Saksassa fyysisten äänitteiden osuus myynnistä on 75 prosenttia, ja tässä mielessä Norja ja Ruotsi on koko alan edelläkävijöitä, Kotilainen sanoo.

Kotilainen kertoo musiikkituottajien viime vuonna tekemästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten käyttämiä musiikinkuuntelulaitteita. Yllättäen Suomessa kännykän käyttö musiikinkuuntelulaitteena oli vähäisempää kuin kansainvälisesti.

Suomalainen kuuntelee musiikkia eniten autoradiosta. Älypuhelin tulee vasta kolmantena.
Suomalainen kuuntelee musiikkia eniten autoradiosta. Älypuhelin tulee vasta kolmantena.

 ​- Vaikka musiikkia kuunnellaan paljon, meillä ei osata vielä hyödyntää musiikin striimauspalveluita. Toki kuluttajien rahoista on aina kilpailua, mutta mun mielestä toimivasta palvelusta ja hyvästä musiikista voi myös maksaa, Kotilainen sanoo.

Mistä musiikista suomalainen on valmis maksamaan?

Tässä vuoden 2014 myydyimmät albumit. Kotimainen musiikki on valttia.

  1. Robin – 16
  2. Vain Elämää - Kausi 3 päivä
  3. Vain Elämää - Kausi 3 ilta
  4. Haloo Helsinki – Kiitos ei ole kirosana
  5. Kaija Koo – Kuka sen opettaa
  6. Cheek – Kuka muu muka - Stadion Edition
  7. Suvi Teräsniska – Joulun Henki
  8. Pepe Willberg – Pepe & Saimaa
  9. AC/DC – Rock Or Bust
  10. Jenni Vartiainen – Terra
Yle TV2 arkisin 19.30—20.00