Aasian Slush – kävimme Tokiossa katsomassa, mistä siellä puhutaan

Suomalaisjärjestäjien start up -tapahtuma Slush on aloittanut maailmanvalloituksensa. Slush Asia kokosi tänään kolmisen tuhatta osallistujaa ulkoilma-alueelle Tokiossa. Paikalle oli tullut noin 250 yritystä, sata sijoittajaa ja 50 luennoitsijaa tapaamaan toisiaan ja luomaan kontakteja.

Kyseessä on vielä pienempi tapahtuma kuin Helsingissä järjestettävä Slush, mutta silti Japanin suurin start up - ja ainoa englanninkielinen tapahtuma. Tässä tunnelmapaloja päivästä:

Suuressa kupolikattoisessa pääteltassa luennoitsi maailman huippuosaajia. Lavalla kuultiin muun muassa Supercell-yhtiön Ilkka Paanasen, japanilaisen DeNAn perustajan Tomoko Nanban ja satojen start up -yritysten taustalla olevan Dave McLuren puheet. Tunnemaa loi katossa liikkuva valoshow. Kuva: Slush Media/ Jussi Hellsten​​​
Suuressa kupolikattoisessa pääteltassa luennoitsi maailman huippuosaajia. Lavalla kuultiin muun muassa Supercell-yhtiön Ilkka Paanasen, japanilaisen DeNAn perustajan Tomoko Nanban ja satojen start up -yritysten taustalla olevan Dave McLuren puheet. Tunnemaa loi katossa liikkuva valoshow. Kuva: Slush Media/ Jussi Hellsten​​​
Suomalainen ohjelmointiyritys Reaktor tuli Tokion Slushiin käynnistämään sijoitustoimintaa Aasiassa. Tärkeä väline toiminnan käynnistämiseksi on – mikä muu kuin – telttasauna. Siellä ne business-neuvottelut käydään. Kuva: Slush Media/ Jussi Hellsten​​​
Suomalainen ohjelmointiyritys Reaktor tuli Tokion Slushiin käynnistämään sijoitustoimintaa Aasiassa. Tärkeä väline toiminnan käynnistämiseksi on – mikä muu kuin – telttasauna. Siellä ne business-neuvottelut käydään. Kuva: Slush Media/ Jussi Hellsten​​​
Aasialaisten, enimmäkseen japanilaisten, haaste tapahtumassa ei ollut vain vakuuttaa tuotteensa tarpeellisuus – vaan vakuuttaa se englanniksi. Moni japanilainen opetteli vielä viikko sitten englantia, ja tänään kertoi yrityksensä keksinnöistä sujuvasti kansainvälisille sijoittajille. Kuva: Slush Media/ Jussi Hellsten​​
Aasialaisten, enimmäkseen japanilaisten, haaste tapahtumassa ei ollut vain vakuuttaa tuotteensa tarpeellisuus – vaan vakuuttaa se englanniksi. Moni japanilainen opetteli vielä viikko sitten englantia, ja tänään kertoi yrityksensä keksinnöistä sujuvasti kansainvälisille sijoittajille. Kuva: Slush Media/ Jussi Hellsten​​
Applikaatioiden ja ohjelmistojen lisäksi esillä oli muun muassa puettavaa tai ihmiskehoa tuntevaa niin sanottua sensoriteknologiaa. Yksi esimerkki tästä on antureilla varustetut lumilautakengät. Laskettelurinteille jo ensi talvena? Kuva: Slush Media/ Yuji Nakazima​​
Applikaatioiden ja ohjelmistojen lisäksi esillä oli muun muassa puettavaa tai ihmiskehoa tuntevaa niin sanottua sensoriteknologiaa. Yksi esimerkki tästä on antureilla varustetut lumilautakengät. Laskettelurinteille jo ensi talvena? Kuva: Slush Media/ Yuji Nakazima​​
Päivän aikana kompaktilla festarialueella on vaihdettu tuhansia käyntikortteja, pidetty yritysesittelyjä tiukassa Pitch-kilpailussa ja käyty lukuisia keskusteluja mahdollisista mannerten välisistä suhteista. Illan hämärtyessä pidot jatkuvat Tokion valojen välkkeessä. Kuva: Slush Media/ Naoki Yamashita​​
Päivän aikana kompaktilla festarialueella on vaihdettu tuhansia käyntikortteja, pidetty yritysesittelyjä tiukassa Pitch-kilpailussa ja käyty lukuisia keskusteluja mahdollisista mannerten välisistä suhteista. Illan hämärtyessä pidot jatkuvat Tokion valojen välkkeessä. Kuva: Slush Media/ Naoki Yamashita​​

Karoliina Kantola, Tokio